لوگو حسابدار برتر

مراحل و شرایط دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور امکان پذیر است. افرادی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات مشغول به فعالیت هستند باید حتما بعد از ثبت شرکت، با ارائه مدارک لازم کد اقتصادی دریافت کنند. کد مذکور، کد احراز هویت افراد در سازمان امور مالیاتی است و فعالان در زمینه های اقتصادی مختلف، موظف به دریافت آن هستند. این کد تنها از روش های قانونی و با ارائه مدارک اصل و مهم قابل دریافت است.

 

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

 

پیش از اقدام به دریافت کد اقتصادی باید سعی کنید تمامی مدارک لازم را گردآوری نمایید. اخذ کد اقتصادی برای افراد حقیقی و حقوقی فعال در زمینه های گوناگون است که هر کدام از این افراد باید مدارک مربوطه را ارائه دهند.

 

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی

 

کپی از صفحات شناسنامه
• درخواست کتبی شخص برای اخذ کد اقتصادی
• کپی کارت ملی هوشمند
• سه قطعه عکس در ابعاد موردنیاز
• یک برگ کپی از پروانه کسب و کار
• تکمیل نمودن فرم اطلاعات مربوط به هویت افراد حقیقی
• پرداخت هزینه معین و ارائه فیش پرداختی آن
• در صورت داشتن کد اقتصادی قبلی باید کپی آن و یا فیش کامپیوتری آن را ارائه دهید.

 

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی

 

• کپی از تمامی صفحات شناسنامه
• کپی از کارت ملی
• ثبت درخواست کتبی شرکت
• تنظیم و تکمیل فرم اطلاعات هویت اشخاص حقوقی
• ارائه روزنامه ای که در آن آگهی تاسیس شرکت ثبت شده باشد.
• فیش پرداختی به مبلغ تعیین شده
• کپی کارت اقتصادی قبلی

تمامی موارد نام برده شده در زمان ارائه مدارک لازم هستند و هر یک از افراد باید آنها را همراه خود داشته باشند. از آنجایی که بعد از ارائه مدارک بر روی آنها نظارت کامل وجود دارد بنابراین هر فردی باید مدارک مختص به خود را ارائه دهد و جای هیچ گونه تقلبی وجود ندارد. همچنین خوب است بدانید که در رابطه با مدارک مهمی که باید ارائه دهید همیشه بخشنامه هایی صادر می گردد که پیش از اقدام به اخذ کد می توانید آنها را مطالعه کنید و با خیال مطمئن مدارک درخواستی را تکمیل و تنظیم نمایید. مدارک گردآوری شده توسط اشخاص نیز باید همگی کپی برابر با اصل باشند.

 

مراحل دریافت کد اقتصادی

 

مراحل دریافت کد اقتصادی

 

ابتدا باید گفت که اخذ کد اقتصادی تنها در اختیار سازمان امور مالیاتی است و هیچ ارگان دیگری حق دخالت در این زمینه را ندارد و تمامی مراحل باید از سوی این سازمان طی شود. در ابتدایی ترین مرحله از اخذ کد شما باید سعی کنید همه مدارک مورد نیاز را تکمیل نمایید. دقت داشته باشید که کمبود هر گونه مدرک موردنیازی تخلف محسوب شده و ادامه کار امکان پذیر نخواهد بود.

در مرحله دوم یک فرم اطلاعات در اختیار شما قرار می گیرد که باید به تمامی اطلاعات درخواست شده پاسخ دقیق و شفاف بدهید.

بعد از تکمیل اطلاعات باید فرم موجود را در سیستم بارگذاری نمایید. در مرحله سوم کارشناس مربوطه سایر مدارک و همینطور اطلاعات هویتی شما را بررسی می کند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد برای شما در سازمان مربوطه پرونده تشکیل می دهد.

در مرحله چهارم پرونده شما تایید می گردد و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی از سوی سازمان مالیاتی کشور یک بازرس به طور سرزده و بدون اطلاع قبلی در محل فعالیت شما حضور پیدا می کند و موارد لازم را بررسی می کند.

در نهایت در مرحله پایانی اطلاعات پرونده شما مورد تایید قرار می گیرد و کد ۱۲ رقمی تحت عنوان کد اقتصادی برای شما فعال می گردد.

 

کد اقتصادی چیست و چه کاربردهایی هایی دارد؟

 

کد اقتصادی در واقع یک کد منحصر به فرد است که برای شناسایی یک واحد اقتصادی به کار گرفته می شود و کاربردها و مزایای زیادی دارد. در حقیقت سایر واحدهای اقتصادی فعال در کشور به سبب کد شناخته شده هستند و برای هر واحد اقتصادی نیز یک کد جداگانه در نظر گرفته شده است.

برای دریافت این کد نیاز به گردآوری یکسری از مدارک مهم و طی چندین مرحله وجود دارد البته مدت زمان مشخصی را باید صرف انجام مراحل آن کنیم تا در نهایت کد اقتصادی برای ما فعال شود. در رابطه با کاربردهای کد اقتصادی هم می توان به موارد زیادی اشاره کرد که همه آنها مهم هستند.

کد اقتصادی به شرکت شما اعتبار می بخشد در واقع در همه جا افراد حقیقی و حقوقی و فعالیت آنها به سبب کد اقتصادی شناخته می شوند و این یک ویژگی مثبت و مهم برای آنها می باشد. برای شرکت در مناظره ها و مناقصه ها نیز داشتن کد اقتصادی ضروری است این در حالی است که نداشتن این کد اجازه حضور در مناظره و مناقصه را به شما نمی دهد. دریافت کارت بازرگانی نیز در گرو کد اقتصادی است.

 

کد اقتصادی

 

 

برای ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و همینطور اظهارنامه مالیاتی نیز داشتن کد اقتصادی نیاز است. عقد قرارداد تجاری نیز وابسته به کد اقتصادی می باشد. با وجود موارد نام برده شده باید تا به حال به اهمیت کد اقتصادی پی برده باشید. در واقع اخذ این کد باعث پیشرفت شما در زمینه فعالیت اقتصادی می شود و با وجود آن می توانید از سایر مزایایی هم که دارد به نفع خود استفاده کنید.

خوشبختانه امروزه دریافت این کد با وجود متخصصین فعال در این زمینه و همکاری های بدون مرز سازمان امور مالیاتی کشور کار بسیار راحتی است و همه می توانند به راحتی و از طریق روش های قانونی کد مربوطه را دریافت کنند. از دیگر کاربردهای مهم و با اهمیت کد اقتصادی باید به اهمیت آن در زمینه صادرات و واردات محصولات مختلف اشاره کرد.

وجود این کد از مشکلات زیادی در این زمینه جلوگیری می کند و با وجود آن می توان به راحتی اقلام صادراتی را به خارج از کشور صادر کرد. از طرفی نیز واردات با وجود کد اقتصادی به مراتب راحت تر است. کد اقتصادی در زمینه مالیاتی نیز اهمیت زیادی دارد. مالیات و پرداخت آن نیز از مسائل مهمی است که همیشه افراد شاغل درگیر آن هستند.

در صورتی که کد اقتصادی به شما تعلق گرفته باشد وجود این که در بحث پرداخت مالیات کمک زیادی به شما می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *