لوگو حسابدار برتر

تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

حسابداری مالی و حسابداری مدیریت دو شاخه از علم حسابداری می باشد. حسابداری از جمله رشته هایی می باشد که همه افراد بار ها نام آن را شنیده اند و احتمالا در مورد آن اطلاعاتی کوچکی نیز دارند. با اینکه هر دو رشته نام برده شده زیر مجموعه حسابداری می باشند اما تفاوت های بسیاری با هم دارند. حسابداری مدیریتی رشته ای می باشد که برای هدف های تجاری داخلی استفاده می شود. اما حسابداری مالی در صورت های مالی به جمع آوری اطلاعات می پردازد.

بازار کار مدیریت مالی بهتره یا حسابداری

برای تعیین برتری بازار کار مدیریت مالی و حسابداری مدیریتی ابتدا لازم است بازار کار هر کدام جداگانه بررسی شود. امروزه و در سالیان اخیر بازار سرمایه رشد فراوانی داشته است. به همین دلیل در طول این چند سال افراد زیادی در این رشته شروع به فعالیت کرده اند. بیشترین جذب بازار کار این رشته در بانک ها، شرکت های مشاوره و سرمایه گذاری، شرکت های بیمه و خدمات مشاوره مالی و مالیاتی می باشد. اما آنچه اهمیت دارد مهارت شخصی فردی است که در این رشته مشغول به کار می شود. هرچه عملکرد فرد بهتر و تجربه او بیشتر باشد راحت تر می تواند جذب بازار کار شود و زودتر به درآمد برسد.

نکته بسیار مهم در این رشته محبوبیت آن در تمامی کشور ها می باشد. افرادی که در این رشته تخصص داشته باشند می توانند برای کشور های دیگر از جمله آلمان، لندن و انگلستان رزومه بفرستند و جذب شرکت های بزرگ و جهانی شوند.

در مورد حسابداری نیز می توان گفت که از رشته هایی می باشد که دارای بازار کار خوبی هستند. بیشتر تحصیل کرده های رشته حسابداری می توانند در هر سطحی مشغول به کار شوند. این افراد می توانند در بیشتر موسسات و شرکت حسابداری شروع به فعالیت کنند. انجام امور حسابداری نیز مانند سایر رشته ها هرچه مهارت و استعداد فرد بیشتر باشد راحت تر می تواند فرصت شغلی به دست آورد. با اینکه حسابداری رشته خوبی است اما میزان درآمد آن به خود فرد بستگی دارد. هرچه تخصص فرد در این زمینه بیشتر باشد می تواند درآمد بیشتری نیز داشته باشد.

بازار کار هر دو رشته به تفصیل توضیح داده شد. به طور کلی بازار کار هر دو رشته مناسب می باشد. آنچه اهمیت دارد استعداد، مهارت، علاقه و انتخاب خود شخص می باشد.

تفاوت مدیر مالی و رئیس حسابداری

از دیگر تفاوت های حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی تفاوت وظایف مدیران این دو رشته می باشد. انجام خدمات مالی و حسابداری از جمله مهم ترین بخش های یک شرکت می باشند که به پیشرفت شرکت کمک چشمگیری می کنند. معمولا حوزه حسابداری و مالی بسیار به هم نزدیک می باشند به گونه ای که تشخیص تفاوت این دو مقداری دشوار می باشد. گاهی هم در بین وظایف این دو موارد مشترکی نیز یافت می شود.

به تعریف ساده امور مالی مربوط به برنامه ریزی و پیشبرد اهداف سازمان می باشد. اما رئیس حسابداری در ثبت گزارشات و معاملات فعالیت می کند. در واقع مدیر مالی برای برنامه ریزی و آینده شرکت تلاش می کند. اما رئیس حسابداری مشغول سیاست های مالی و گزارشات مالی می باشد.

شرح وظایف رئیس حسابداری و مدیر مالی

وظایف مدیر مالی
برای شناسایی بهتر تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی بهتر است وظایف آن دو بررسی و شناخته شود. رئیس حسابداری به اجرای روش های حسابداری و سیاست های شرکت می پردازد. علاوه بر این راه اندازی سیستم های جدید و بروز رسانی کنترل داخلی و پیگیری هزینه ها را بر عهده دارد. مهم ترین فعالیت وی تحلیل، تایید، جمع اوری اطلاعات و گزارش ان می باشد. معمولا رئیس حسابداری باید بر رهبری مجموعه، همکاری در بهبود روند کار گزارش های آمار و تحلیل های مالی نظارت داشته باشد. نمی توان مسائل و وظایف رئیس حسابداری را در یک چهارچوب تعریف کرد زیرا روند کار وی در امور مالی متفاوت است.

مدیر مالی در هر شرکتی کار های فراوانی را می تواند عهده دار شود که موارد زیر قسمتی از ان می باشد:

1- ایجاد چشم انداز مناسب در دپارتمان

2- بررسی شکست ها و موفقیت های مجموعه و برنامه ریزی برای پیشرفت

3- تقویت مالی و حمایت از اهداف سازمان

4- مشارکت در فرایند های مالی و تصمیم گیری های کلی

5- کمک به سایر رئیسان برای انتخاب و تصمیم درست

6- همکاری با شرکت های دیگر و سازمان های خارجی

7- نظارت بر تغییرات سازمان

ابزار های حسابداری مدیریت و حسابداری مالی در حول اعداد مشخص و خاصی فعالیت می کنند. اصلی ترین تفاوت این دو رشته استفاده از این اعداد می باشد. به طور کلی حسابداری مدیریت مشکلات و جزئیات کسب و کار را بررسی می کند. او از این جزئیات برای مفهوم سازی، طراحی برنامه ها و راهبرد های استراتژیک شرکت استفاده می کند. این ها در حالی است که حسابداری مالی چیزی که در نظر گرفته می شود کل شرکت در همان زمان است. به تعریف ساده تر دیدگاه این دو رشته با هم متفاوت می باشد.

چشم انداز حسابداری مدیریت آینده می باشد در حالی که چشم انداز حسابداری مالی رو به گذشته و حال است. ابزار های لازم حسابداری مالی فقط برای فعالیت های مالی به کار برده می شوند. اما حسابداری مدیریت ابزار ها و نرم افزار هایی برای بودجه بندی و برنامه ریزی دارد.

سخن پایانی

حسابداری مالی و حسابداری مدیریت دو رشته مجزا و کاملا مستقل هستند که زیر مجموعه حسابداری به شمار می آیند. هر کدام از این رشته ها فعالیت، وظایف و اهداف خاص خود را دارند. با وجود تفاوت های بسیاری که در میان این دو رشته وجود دارد گاهی شباهت هایی نیز مشاهده می شود. هر دوی این رشته ها وابسته به اعداد و آمار هایی هستند.

حسابداری مدیریت برای ساخت آینده و پیشرفت هر شرکتی لازم و حیاتی می باشد. حسابداری مالی به تداوم شرکت و سود دهی و رفع مشکلات کمک می کند. کسب و کارهای موفق و پیشرفته هرگز تاثیر این دو رشته را دست کم نمی گیرند. شرکت ها برای سود دهی، پیشرفت و حرکت رو به جلو به هر دوی این رشته ها احتیاج دارند.

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *