لوگو حسابدار برتر

مالیات بر حقوق چیست ؟

مالیات بر حقوق چیست ؟

مالیات بر حقوق از مهمترین منابع درآمدی دولت می باشد که بر اساس یکسری از قوانین و دستورات میزان آن تعیین می گردد. تمامی افراد شاغل ملزم به پرداخت مالیات هستند و همواره بخشی از درآمد آنها باید صرف پرداخت مالیات شود. قانون پرداخت مالیات حقوق مشمول تمامی افراد حقیقی می باشد که صاحب شغل دولتی و خدماتی هستند. باید دانست که هزینه مربوط به مالیات برای سایر مشاغل یکسان نیست و بسته به میزان درآمد و حقوقی که افراد دارند مبلغ مالیات تعیین می گردد.

آنچه در این مقاله میخوانید :

موارد مشمول مالیات حقوق

سایر افرادی که مشغول به فعالیت اقتصادی هستند مشمول طرح مالیات بر درآمد می باشند. از طرفی نیز باید دانست که کلیه افرادی هم که بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می شود نیز باید مالیات حقوق پرداخت کنند. سایر افراد حقیقی که حقوق بگیر می باشند باید بخشی از درآمد ماهانه خود را به سازمان وزارت اقتصاد و دارایی کشور بپردازند. قانون پرداخت مالیات شامل حال تمامی حقوق بگیران اعم از پزشک، کارمند و کارگر و … می شود لذا هیچ تفاوتی ندارد که شما در چه ارگانی مشغول به خدمت گزاری باشید و باید بر حسب قانون مالیات حقوق خود را به طور کامل پرداخت کنید.

ماشین حساب

میزان و مبلغ مالیاتی که افراد باید پرداخت کنند در قالب بخشنامه به ادارات ارسال می گردد و بنا به آن مالیات حقوق باید پرداخت شود. البته ذکر این نکته هم خیلی مهم است که مالیات درآمدی افراد هر ساله فرق می کند و به هیچ عنوان مبلغ مالیات در سال جاری با سال آینده یکسان نیست چرا که درصد حقوق افراد هر سال بیشتر می شود بنابراین با توجه به افزایش حقوق باید مالیات آن هم افزایش پیدا کند.

توجه داشته باشید که مالیات حقوق افزون بر بحث حقوق دریافتی به موارد دیگری هم اختصاص دارد. به عنوان مثال بسیاری از افراد صاحب املاک زیادی اعم از منزل مسکونی و مغازه هستند که از اجاره دادن آنها درآمد کسب می کنند این گروه از افراد هم باید مالیات نام برده شده را پرداخت نمایند. همچنین افرادی که صاحب ماشین سنگین در نمونه های مختلف هستند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بنابر دستورات قانونی باید به طور حتمی در زمان مشخص اقدام به پرداخت مالیات کنند.

در حقیقت دولت بر اساس یک برنامه دقیق سایر موارد مهم را بررسی کرده و در پایان با توجه به مبلغ درآمد درصد مالیات را مشخص می کند.

مالیات را باید افراد حقیقی و حقوقی پرداخت کنند که از این نظر باید گفت افراد حقیقی به طور مستقیم مالیات را واریز می کنند. صاحبان شرکت ها و کارخانجات شخصی نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند که در این حالت شرکت باید درصد مالیات حقوق کارگران خود را تعیین کند و آن را از میزان درآمد آنها کسر کند و به عنوان مالیات آن را به امور اقتصادی واریز کند. در صورتی که کارفرما مالیات حقوق کارگران خود را پرداخت کند دیگر نیازی نیست که حقوق بگیران مربوطه مالیات پرداخت کنند.

مالیات

نرخ مالیات حقوق

همانطور که می دانید بخش اعظمی از درآمد دولت به پرداخت مالیات از سوی حقوق بگیران اختصاص دارد. این نوع از مالیات در دسته مالیات های مستقیم و نقدی قرار دارد که باید بدون کمی و کاستی به امور اقتصادی و دارایی کشور واریز شود. نرخ مالیات با توجه به حقوق و درآمد دریافتی افراد مشخص می گردد. به عنوان مثال در سال گذشته به درآمدهای زیر 5 میلیون و 600 هزار تومان مالیاتی اختصاص داده نشد و افراد با این میزان درآمد از پرداخت مالیات معاف بودند.

ولی برای درآمدهای بیشتر مالیات لحاظ می گردد و با توجه به سایر هزینه ها درصد مالیات تعیین شده بین 10 تا 30 درصد می باشد.

از آنجایی که با توجه به میزان حقوق مبلغ مالیات را تعیین می کنند لذا باید گفت که ناعدالتی در دستور کار دولت قرار ندارد و با این مالیات ها درآمد افراد با عدالت از سوی دولت پرداخت می شود. بخش زیادی از بودجه ای که دولت هر ساله تحویل مجلس شورای اسلامی قرار می دهد تا بعد از بررسی های لازم در اختیار بخش ها و ارگان های مختلف قرار بگیرد از طریق همین مالیات ها تامین می گردد. سازمان امور مالیاتی کشور طی آخرین بخشنامه صادر شده درصد مالیات و معافیت های مربوط به آن را تعیین می کند.

مالیات

کارفرمایان هر ساله با توجه به این بخشنامه مالیات حقوق کارگران را محاسبه کرده و این مبلغ را از حقوق آنها کسر می کنند. با این که سایر حقوق بگیران در رده های درآمدی بالا و پایین مشمول طرح پرداخت مالیات هستند اما باید گفت که سطح پرداختی آنها به هیچ عنوان برابر نیست. مسلما کسانی که دریافتی بیشتری از شغل خود دارند باید مالیات بیشتری هم پرداخت کنند.

همیشه با توجه به نرخ تورم میزان حقوق و دستمزد افراد شاغل تعیین می گردد و با توجه به دستمزد نرخ مالیات مشخص می شود یعنی در واقع بین دستمزد و مالیات ارتباط مستقیم وجود دارد. در چندین بند قانون به اصول و ضوابط مالیات حقوق پرداخته شده است به همین خاطر با وجود توضیحات شفافی که در این زمینه آمده است تعیین نرخ مالیات به درستی انجام می گیرد و حقی ضایع نمی گردد.

با پرداخت مالیات از سوی حقوق بگیران درآمد قابل توجهی در اختیار دولت قرار می گیرد که دولت نیز آن را صرف هزینه های مختلف می کند. توجه داشته باشید که مالیات تنها بخش کمی از درآمد شما را در بر می گیرد و باید گفت که از نظر کلی بسیاری از هزینه ها از پرداخت مالیات معاف شده و دولت خود آنها را پرداخت می کند. با وجود سایر توضیحاتی که در خصوص مالیات مربوط به حقوق عنوان شد باید گفت که در صورت تعلق مالیات به هیچ عنوان راهی برای فرار از آن وجود ندارد و افراد موظف هستند مبلغ آن را به طور تمام و کامل پرداخت نمایند.

توجه داشته باشید که هزینه مالیات باید به طور حتمی به حساب سازمان و ارگان مربوطه واریز شود در غیر این صورت مدرکی در دست نخواهید داشت و باید به طور مجدد هزینه را پرداخت کنید پس حتما به نکته ذکر شده اهمیت بدهید.

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *