لوگو حسابدار برتر

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی

در مورد مشاوره اظهارنامه یکی از اولین و اصلی ترین پرسش هایی که مطرح می شود مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی است. اما پیش از پرداختن به پاسخ این پرسش بهتر است با برخی جزئیات در مورد اظهارنامه مالیاتی آشنا شویم. اظهارنامه مالیاتی یک گزارش مالی است که افراد مشمول مالیات اعم از افراد حقیقی و حقوقی آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل می دهند.

بر اساس این گزارش میزان دقیق مالیات متعلق به آن فرد حقیقی یا حقوقی تعیین می شود. تمام مراحل تکمیل و بررسی اظهارنامه مالیاتی به صورت تمام الکترونیک انجام می شود.

در گزارش اظهارنامه مالیاتی تمام جزئیات مربوط به میزان سود و زیان، استهلاک، هزینه ها و … آورده می شوند تا بر اساس آن میزان مالیات بر درآمد تعیین شود.

در این مورد به عنوان یک شرکت خدمات مالی معتبر متذکر می شویم که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با خود اظهاری مالیاتی الکترونیکی در پایان سال از مزایای فراوان آن بهره مند شوند. اگر خود اظهاری از طرف افراد مشمول مالیات انجام نشود، سازمان امور مالیاتی خود اقدام به محاسبه میزان مالیات می کند.

نحوه تهیه اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی

شما برای ثبت اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیک ابتدا بایستی وارد سایت مربوطه شده و اقدام به تشکیل حساب کاربری مخصوص خود کنید. مدارک و اطلاعات هویتی همگی برای تشکیل پرونده لازم است. پس از تشکیل پرونده یک کد اقتصادی به شما تعلق می گیرد و به موجب آن شما به عنوان یک مودی مالیاتی شناخته می شوید. پس از طی مراحل لازم و تشریفات قانونی، یک کد کاربری همراه با رمز عبور از طریق پست و به صورت کاملا محرمانه برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی به شما ارسال می شود.

با داشتن کد کاربری و رمز عبور می توانید اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود کنید. در این حالت جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن نیازی به اطلاعاتی جز اطلاعات مالیاتی تان نخواهید داشت.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی با توجه اطلاعات و شرایط مالیاتی واحد صنفی مودی پر می شود. تا پیش از سال 1391 تمامی مودیان مالیاتی موظف به تحویل اظهارنامه مالیاتی به صورت کاغذی بودند.

این کار دشواری هایی همچون زمان گیر بودن طی انجام پروسه را به همراه داشت. اما از سال 1391 این اظهارنامه به صورت الکترونیکی ارسال می شود. پس از آن یک کد رهگیری به مودی تعلق می یابد که به سبب آن شما می توانید پیگیر پروسه انجام مراحل پرداخت مالیات بوده و در مراجعات بعدی به سایت از آن استفاده کنید.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی

برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی شما نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت. تنها می توانید با مراجعه به وب سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir اقدام به تکمیل ظهارنامه مالیاتی خود کنید.

سازمان امور مالیاتی کار صاحبان حرفه های مختلف اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی را از طریق الکترونیکی کردن تکمیل اظهارنامه مالیاتی راحت کرده است.

چه اطلاعاتی در اظهارنامه مالیاتی وارد می شوند؟

در اظهارنامه مالیاتی که به نوعی گزارش عملکرد مالی فرد در سال گذشته است اطلاعات مالی مختلف به صورت کاملا دقیق و صحیح وارد می شوند.

صحت و دقت بالا در وارد نمودن اطلاعات مالی در واقع به نوعی تضمین برای تایید اظهارنامه محسوب می شود. از این رو بایستی توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید. اطلاعات زیر را می توان از جمله مواردی در نظر گرفت که در اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی وارد می شوند:

  • کد کاربری و رمز عبور ارائه شده از اداره دارایی حرفه مربوطه
  • اطلاعات هویتی مودیان بر طبق اساسنامه
  • اطلاعات شرکای اشخاص حقوقی
  • اطلاعات سود و زیان اشخاص حقوقی
  • اطلاعات ترازنامه شرکت
  • اطلاعات حسابداری اظهارنامه مالیاتی
  • موارد مربوط به مودیان معاف از مالیات
  • و در نهایت ارسال اظهارنامه مالیاتی و دریافت کد رهگیری

در ادامه پروسه و پس از دریافت کد رهگیری، مودی مالیاتی جهت تایید اظهارنامه منتظر می ماند. اطلاعات مالی پس از ثبت در سامانه امور مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرند.

در این بررسی اطلاعات مالیاتی مودیان را با بانک داده های سازمان امور مالیاتی مطابقت می دهند. پس از آن میزان مالیات مشخص شده و در برخی موارد برخی تخفیف ها در هزینه مالیات مودی اعمال می شود.

مدارک لازم جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی کدامند؟

مجموعه حسابدار برتر به شما کمک خواهد کرد که اطلاعات مالی خود را به صورت دقیق و با صحت بالا در سامانه امور مالیاتی ثبت کنید. برای این منظور بایستی برخی مدارک و اطلاعات هویتی را گردآوری نمایید.

در اینجا عناوین مدارکی را لازم است برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی آماده کنید متذکر می شویم:

چه اطلاعاتی در اظهارنامه مالیاتی وارد می شوند؟

  • مجوز کسب و کار صادره از مراجع ذی صلاح
  • آخرین نسخه اساسنامه شرکت
  • عنوان و نوع فعالیت شرکت
  • سند محل فعالیت یا اجاره نامه
  • کپی مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره شرکت و افراد صاحب امضا
  • گواهی ترازنامه
  • صورت سود و زیان افرادی که موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی هستند
  • میزان مبلغ خرید تجهیزات، امکانات و مواد اولیه
  • مبلغ درآمد فروش یا درآمد حاصل از ارائه خدمات
  • صورت حساب بهای تمام شده خدمات یا کالاها
  • گواهی گردش حساب مهر شده
  • کلیه قراردادهای مودی در سال مالی با اشخاص حقیقی و حقوقی
  • کارت بازرگانی شرکت
  • اسناد و مدارک پرداخت بیمه مورد تایید اداره دارایی

علاوه بر این مدارک، ممکن است برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی بسته به شرایط مالیاتی مودی سایر مدارک و اطلاعات مالیاتی نیز نیاز باشد. گردآوری مدارک به صورت کامل کار شما یا کارشناس مالی را از بابت تکمیل اطلاعات مربوط به اظهارنامه مالیاتی راحت می کند.

شرکت خدمات مالی معتبر برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی

ما در مجموعه حسابدار برتر به عنوان معتبرترین شرکت خدمات مالی در تهران آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه تکمیل اظهارنامه مالیاتی به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مودی هستیم.

یک شرکت خدمات مالی و حسابداری معتبر علاوه بر تکمیل اطلاعات در زمینه مدارک لازم، صحت اطلاعات، اصلاح و رفع نواقص و … به شما کمک می کند.

تمام افراد حقیقی و حقوقی می توانند از تخصص و تجربه کارشناسان مالی مجموعه ما بهره ببرند

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *