لوگو حسابدار برتر

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان ۱۴۰۲

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان ۱۴۰۲

چنانچه بخواهیم تعریفی در خصوص معافیت از مالیات کارتخوان ارائه دهیم باید بیان نماییم، مشاغل یا افرادی که مشمول این طرح می گردند مجبور نیستند بابت درامد خود از دستگاه کارتخوان، مالیات پرداخت کنند.

این طرح با هدف تشویق و رونق برخی از کسب و کاران انجام می پذیرد و به نوعی یک مزیت برای صاحبان آن کسب و کار محسوب می گردد.

خوب است بدانید این گونه طرح های تشویقی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها با هدف ترویج آن کسب و کار انجام می پذیرد. با انجام این طرح، صاحبان مشاغل مشمول، می توانند بدون آنکه مجبور به پرداخت مالیات شوند، درامد واقعی خود را دریافت کنند.

بدین گونه می توان به بهترین شکل ممکن جهت افزایش درامد آن ها برنامه ریزی کرد.

در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به معرفی مشاغل معاف از مالیات کارتخوان ۱۴۰۲ بپردازیم و نکاتی را پیرامون امور مالیاتی مرور کنیم. شرکت خدمات مالی تهران به عنوان مشاور مالیات شما آماده خدمات رسانی به شما خواهد بود.

مالیات بر درامد دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می گردد؟

طبق قوانین امور مالیاتی، مالیات بر درامد از طریق استفاده از دستگاه های کارتخوان (pos)، طبق اصل زیر حساب می گردد. شما به راحتی می توانید طبق بندهای زیر محاسبه کنید چقدر باید مالیات پرداخت نمایید.

  • در اولین قدم اگر درامد سالیانه فرد از دستگاه پوز تا ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومن باشد، فرد مجبور به پرداخت مالیات نخواهد بود. البته این امر به این معنی نیست که فرد نباید نسبت به اظهارنامه مالیاتی اقدام نماید.
  • در قدم دوم چنانچه فرد درامدی بیش از مقدار بیان شده داشت، به ازای مازاد سود کسب شده تا ۵۰ میلیون، موظف است به میزان ۱۵ درصد مالیات پرداخت کند.
  • اگر سود کسب شده فرد بیش از ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون باشد، موظف می گردد به میزان ۲۰ درصد مالیات پرداخت نماید.
  • برای سود کسب شده بیش از ۱۰۰ میلیون، درصد مالیات به ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند.

استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با استفاده از شماره کارت ملی

برای آنکه مطلع شوید جز مشاغل معاف از مالیات کارتخوان قرار گرفته اید یا خیر، می توانید از طریق سامانه my.tax.pov.ir  اقدام نمایید. چنانچه پیش از این در سامانه ثبت نام کرده اید می توانید با ثبت شماره ملی خود وارد سامانه شوید.

سپس از طریق بخش درخواست ها، گزینه استعلام بدهی را انتخاب نمایید. بدین صورت مالیات دستگاه کارتخوان شما محاسبه شده و به شما اعلام می گردد.

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان کدامند؟

لفظ مشاغل معاف از مالیات کارتخوان، به مشاغلی گفته می شود که بر اساس قانون مالیات، به طور موقت یا دائم از پرداخت مالیات بر درامد معاف می گردند. با توجه به قانون امسال، این مشاغل شامل دسته های زیر هستند.

  • ارائه دهندگان انواع خدمات پزشکی از جمله پزشکان متخصص، دندان پزشکان و …
  • موسسه های آموزشی و پرورشی، از جمله مدارس، دانشگاه ها
  • خیریه ها: خیریه ها نیز در دسته بندی مشاغل معاف از مالیات قرار می گیرند.
  • با توجه به لزوم ترویج مشاغل خاص از جمله مشاغلی که به نوعی به صنایع های دستی بومی مرتبط هستند، این مشاغل نیز جز مشاغل معاف از مالیات محسوب می شوند.

مشاغل معاف از پرداخت کارمزد، کدام مشاغل هستند؟

در کنار مشاغل معاف از مالیات کارتخوان، مشاغل دیگری قرار می گیرند که از پرداخت کارمزد تراکنش ها نیز معاف هستند. سوپرمارکت ها و نانوایی ها در دسته بندی فوق قرار می گیرند. سهم کارمزد این مشاغل را بانک های پذیرنده قبول می نمایند.

چنانچه در دسته بندی مشاغل معاف از پرداخت کارمزد قرار می گیرید و همچنان بابت تراکنش ها کارمزد پرداخت می کنید، می توانید از طریق مراجع ذی صلاح این امر را پیگیری نمایید. علاوه بر دو شغل ذکر شده، مشاغل معرفی شده در ادامه نیز از پرداخت کارمزد معاف هستند.

  • انواع مراکز تهیه موارد غذایی از جمله سوپر مارکت ها
  • تاکسی ها و حمل و نقل بیرون و درون شهری
  • جایگاه های سوختی از جمله مراکز فروش بنزین، گاز و..
  • دفاتر خدمات ارتباطی شهری و روستایی
  • شرکت های خدماتی همچون شرکت های آب، برق و گاز
  • عوارضی های راه و جاده
  • دکه های مطبوعاتی و انواع روزنامه فروشی ها

به چه علتی برخی از مشاغل معاف از مالیات کارتخوان می شوند؟

در پاسخ این سوال باید گفت به علت تشویق افراد جهت روی آوردن به این گونه مشاغل، عموما مالیات به این دسته از شغل ها تعلق نخواهد گرفت.

طرح های معافیتی عموما به علت حمایت از کسب و کاران خرد انجام می پذیرد و به رشد و توسعه بیشتر آن ها کمک می کند. از جمله این شغل ها عبارتند از:

  • موسیقی دانان کلاسیک. موسیقی دانان فولکلور و…
  • پزشکان ناحیه های محروم کشور

مشاغل معاف از پرداخت کارمزد

پیامدهای عدم پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان

همانگونه که می دانید از نظر سازمان امور مالیاتی، انجام هر گونه تراکنش در دستگاه کارتخوان شما به منزله فعالیت اقتصادی محسوب می گردد. چنانچه مشخص شود شما دستگاه کارتخوان فعال دارید و در سامانه مربوطه آن را به ثبت نرساندید، علاوه بر آن که مجبور می شوید مالیات های مشمول خود را پرداخت کنید، باید جریمه مشخص شده را نیز پرداخت نمایید.

برای جلوگیری از امکان جریمه شما توصیه می شود حتما دستگاه کارتخوان خود را پس از خرید، ثبت نمایید. حتی اگر جز مشاغل معاف از مالیات کارتخوان هستید، این امر را به تاخیر نیندازید.

کلام آخر

در این محتوا به معرفی مشاغل معاف از مالیات کارتخوان پرداختیم. در پایان باید گفت امروزه بسیاری از مشاغل و صاحبین کسب و کارها برای راحتی مشتریان خود و امکان دریافت راحت تر هزینه ها از دستگاه های کارتخوان استفاده می نمایند.

صاحبین این مشاغل همانند سایر اعضای جامعه باید در ازای درامدی که از این دستگاه ها کسب می کنند، مالیات های مشخص شده ای را پرداخت نمایند.

کلیه دارندگان دستگاه های کارتخوان موظف هستند در سال یک بار در سازمان امور مالیاتی کشور، پرونده های مالیاتی تشکیل دهند و طبق عرف مالیات های مشخص شده خود را پرداخت نمایند.

با توجه به این امر که تمامی فعالیت های عمرانی کشور با مالیات ها انجام می پذیرد، پرداخت به موقع مالیات می تواند به آبادانی کشور کمک نماید. شرکت حسابدار برتر به عنوان مشاور مالیاتی شما می تواند همراه شما باشد تا با ارائه بهترین راهکارها کمترین میزان مالیات را پرداخت نمایید.

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *