لوگو حسابدار برتر

چه اشخاص و کسب و کارهایی از مالیات معاف می‌شوند؟

چه اشخاص و کسب و کارهایی از مالیات معاف می‌شوند؟

در هر کشوری دولت برای انجام وظایف خود نیازمند تامین مخارج مورد نیاز از طریق منابع گوناگون است. دریافت مالیات از اشخاص و صاحبان کسب و کار، یکی از راه‌های تامین منابع مالی برای کشور به حساب می‌آید.

مالیات نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و یکی از راه‌های توزیع در آمد عمومی است. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، به طور منظمی قوانین مربوط به مالیات به روز رسانی می‌شود. کمک گرفتن از حسابدار برتر به شما در دانستن این قوانین یاری می‌رساند.

در برخی موارد دولت به منظور حمایت از برخی مشاغل، آن‌ها را از مالیات معاف می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با لیستی از اشخاص و کسب و کار‌هایی که از مالیات معاف می‌شوند؛ آشنا کنیم. همچنین شما با دریافت مشاوره مالیات از مجموعه معتبر حسابدار برتر می‌توانید از این موارد اطلاع یابید.

منظور از معافیت مالیاتی چیست؟

همان طور که اشاره شد؛ دریافت مالیات راهی برای کسب درآمد دولت و تامین نیازهای مالی، به حساب می‌آید. شرایطی وجود دارد که افراد و مشاغل از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. هدف از وضع قانون معاف از مالیات، در واقع حمایت دولت از کسب و کار‌ها است.

دریافت نکردن مالیات در این شرایط می‌تواند روند رشد این کسب و کار‌ها را سرعت بخشیده و توسعه آن‌ها را به دنبال داشته باشد. با کمک گرفتن از مجموعه حسابدار برتر می‌توانید از این قوانین اطلاع یابید.

این قانون تنها بر روی مالیات مستقیم دریافتی اعمال می‌شود. برای مالیات غیر مستقیم که بر روی کالاها و خدمات حساب می‌شود؛ معافیت مالیاتی تاثیری ندارد. حمایت دولت از کسب و کار‌های نوپا و معاف کردن آن‌ها از مالیات، رشد این کسب و کار‌ها را به دنبال دارد. رونق کسب و کار‌های کوچک می‌تواند به چرخه اقتصاد کشور نیز کمک شایانی کند. شرکت خدمات مالی و حسابداری شما را به خوبی در این مسیر راهنمایی می‌کند. در حالت کلی می‌توان مالیات را به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

مالیات مستقیم چیست؟

این مالیات مربوط به در صد خاصی از درآمد همه افراد حقیقی و حقوقی است. بر طبق مقدار معین شده از درآمد هر شخص، باید این هزینه به حساب اداره مالیات واریز شود. در برخی شرایط امکان دارد که این مقدار صفر شده و فرد از پرداخت مالیات معاف گردد.

با توجه به به روز رسانی‌هایی که در قوانین رخ می‌دهند؛ این حالت همیشگی نیست. افراد بایستی به طور پیوسته قوانین و ماده‌های قانونی مربوط به آن را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات غیر مستقیم تنها مختص کالا و خدمات می‌باشد. دلیل نام گذاری این نوع مالیات به نحوه تخصیص و پرداخت آن مربوط می‌شود.

این مقدار از مالیات توسط مردم عادی پرداخت شده و به طور مستقیم در اختیار اداره مالیات قرار نمی‌گیرد. قوانین مربوط به معافیت مالیاتی تنها برای مالیات مستقیم وجود دارد و نمی‌توان از پرداخت مالیات غیر مستقیم سر باز زد.

مالیات غیر مستقیم چیست؟

چه مشاغلی در لیست معافیت‌های مالیاتی قرار دارند؟

بر طبق قوانین و مقررات، برخی از مشاغل و افراد از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. ماده‌های قانونی مربوط به معافیت مالیاتی تنها به مالیات مستقیم اختصاص دارند.

در ادامه به فهرستی از معافیت‌های مالیاتی برای افراد و کسب و کارها اشاره شده است.

مشاغل مرتبط با کشاورزی روستایی و عشایر

تمامی شرکت‌های تعاونی روستایی که مربوط به بخش کشاورزی هستند؛ طبق ماده 133 قانون، از پرداخت مالیات معاف اند. بخش کشاورزی مربوط به عشایر نیز در زمره این قانون قرار می‌گیرد.

شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های مربوط به صیادان، کارگری و کشاورزی عشایر نیز از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

صادرات کالا از کشور

دولت برای صادرات و کسب درآمد دلاری اهمیت ویژه ای قائل است. این موضوع باعث شده که صادرات کالا‌های غیر نفتی مشمول قانون معافیت 100 درصدی از مالیات باشند.

بر طبق ماده 141 قانون، این مقدار برای صادرات مواد خام متفاوت است. در صورتی که صادرات مواد خام باشد؛ تنها 20% معافیت از مالیات به آن تعلق می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود که تولیدکنندگان به صادرات کالا به خارج از کشور ترغیب شوند.

مشاغل مرتبط با فعالیت‌های آموزشی و تربیتی

با توجه به اهمیت زیادی که تربیت و آموزش در تمامی سنین دارد؛ دولت نیز فعالیت‌های این حوزه را از مالیات معاف کرده است. بر طبق ماده 134 قانون، تمامی مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی در مناطقی که کمتر توسعه یافته اند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

این موضوع تنها محدود به آموزش‌های درسی نمی شود. بلکه برای فعالیت‌های ورزشی نیز این قوانین صادق است. باشگاه‌های ورزشی دارای مجوز، در سرتاسر کشور نیز معاف از پرداخت مالیات می‌باشند.

دفاتر زیارتی و گردشگری

دفاتر زیارتی و گردشگری دارای مجوز نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. دفاتری که اقدام به جذب گردشگران خارجی برای بازدید از مناطق مذهبی کشور می‌کنند نیز از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

در آمد حاصل از اعزام افراد از کشور به مناطق مذهبی همچون سوریه، عراق و عربستان نیز از پرداخت مالیات معاف است.

موسسات نگهداری از معلولین ذهنی

تمامی مراکز رسمی نگهداری از معلولان ذهنی از پرداخت مالیات معاف هستند. بر طبق ماده 134 قانون در صورتی که این مراکز پروانه فعالیت داشته باشند مشمول این قانون می‌شوند.

نوسازی و تکمیل واحد‌های صنعتی و معدنی

نوسازی و تکمیل واحد‌های صنعتی و معدنی

صاحبان مشاغل و کسب و کار‌ها در صورتی که قصد نوسازی و تجهیز واحد صنعتی و معدنی خود را داشته باشند؛ از پرداخت مالیات معاف هستند. بر طبق ماده 138 قانون مالیات، این واحد‌ها بایستی از وزارت خانه مربوطه مجوز مربوط به توسعه یا نوسازی دریافت کنند. در این شرایط قانون معافیت از مالیات با 50 درصد برای این واحدهای صنعتی و معدنی اعمال می‌شود. تحت شرایطی حتی این امکان وجود دارد که این معافیت از پرداخت مالیات حداکثر تا 3 سال بعد نیز تمدید گردد. مشورت گرفتن از مشاوره مالیاتی ارزش افزوده در چنین شرایطی توصیه می‌شود.

سایر مشاغل

طبق قوانین حاکم بر کشور، علاوه بر مشاغل نام برده شده؛ برخی از کارمندان نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. در صورتی که در آمد کارمند به صورت ماهیانه 5 میلیون و 600 هزار تومان باشد؛ از پرداخت مالیات معاف می‌شود. این اعداد و ارقام مربوط به سال 1401 است و هر ساله تغییراتی در این مقادیر رخ می‌دهد.

قانون معاف از مالیات همچنین طبق ماده 142 برای کارگاه‌های صنایغ دستی نیز اعمال می‌شود. تمامی در آمد کارگاه‌هایی همچون فرش دستباف و اتحادیه‌های مربوط به این صنف نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *