لوگو حسابدار برتر

انواع دستگاه ساعت زنی

انواع دستگاه ساعت زنی

ثبت تردد اتوماتیک و محاسبه دقیق عملکرد پرسنل در شرکت ها و سازمان های مختلف از جمله چالش هایی می باشد که از طریق دستگاه ساعت زنی به آسانی رفع می شود. همچنین کلید اصلی کارکرد دستگاه های ثبت ورود و خروج همان احراز هویت پرسنل می باشد.

بنابراین کارفرمایان از زمان دیر رسیدن کارکنان، غیبت ها، مرخصی ها در طول روز، خروج زود هنگام و … مطلع می شوند. البته این دستگاه ها در انواع مختلفی طراحی و ساخته شده اند که شرکت ها و سازمان بسته به نیاز خود یکی از آنها را برای خود خریداری می نمایند.

انواع دستگاه ساعت زنی کدامند؟

دستگاه ساعت زنی پانچی

نخستین نسل از دستگاه های حضور و غیاب به دستگاه ساعت زنی پانچی تعلق دارد. نحوه عملکرد سیستم پانچی به این شکل است که باید کارت پانچ در بخشی به نام اسلات مخصوص قرار گیرد تا تاریخ و ساعت کارمندان روی کارت ثبت گردد. همچنین کارت های پانچ به صورت جدول بندی شده و در تمام روزهای ماه در دو قسمت ورود و خروج طراحی شده اند. سپس جهت محاسبه اطلاعات باید در پایان ماه تمام کارت ها جمع آوری شوند و در دفاتر مخصوص ثبت گردند.

همچنین بازدید نمایید : حسابدار برتر

دستگاه ساعت زنی کارتی

 

دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک

 

یکی از ساده ترین و آسان ترین راهکارهای ثبت ورود و خروج کارمندان استفاده از دستگاه ساعت زنی کارتی است. این دستگاه جزو آن دسته از انواع دستگاه های ساعت زنی بوده که هنوز طرفداران مختص به خود را دارد. همچنین قیمت بسیار مناسب، سرعت شناسایی بالا و عملکرد بسیار ساده از ویژگی های بارز این دستگاه می باشد. البته در گذشته از کارت های مغناطیسی و بارکدی برای ثبت ورود و خروج پرسنل استفاده می کردند که طول عمر پایین و امکانات محدود داشتند.

ولی امروزه دستگاه های ثبت ورود و خروج کارتی از RFID یا تکنولوژی بدون تماس برخوردار هستند. پس در این روش نیازی به کشیدن کارت در شیار کارتخوان نبوده و گذاشتن کارت در کیف و بدون تماس می توان ورود و خروج خود را ثبت نمود.

دستگاه ساعت زنی کارتی علاوه بر قیمت ارزان، هزینه مختص به تعمیرات و نگهداری از آن بسیار پایین است. بنابراین دستگاه حضور و غیاب کارتی نسبت به سایر کارت ها به صرفه تر خواهد بود.

دستگاه ساعت زنی اثر انگشتی

یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین دستگاه ساعت زنی همان اثر انگشتی است. این دستگاه از تکنولوژی بیومتریک اثر انگشت برای ثبت تردد و احراز هویت استفاده می کند. همچنین از یک حسگر یا سنسور جهت اسکن برآمدگی های روی انگشت استفاده می نماید. جهت بهره وری از این تکنولوژی باید انگشت پرسنل بر روی سیستم قرار گیرد که به آن ثبت نام یا Enrollment گفته می شود.

البته یکی از مزیت های اثر انگشت در مقایسه با دیگر راهکارهای بیومتریک این است که می توان 10 نمونه از اثر انگشت هر پرسنل را بر روی دستگاه معرفی نمود. پس در صورت ایجاد هر نوع مشکلی برای یکی از انگشتان می توان از انگشت دیگری برای احراز هویت و ثبت ورود و خروج استفاده کرد.

زمان استفاده از دستگاه ساعت زنی اثر انگشتی بهتر است که حداقل از هر دست کاربر یک اثر انگشت گرفته شود تا در صورت بروز هر مشکلی بتوان با اثر انگشت دیگر، ورود و خروج را ثبت نمود. پس به محض ثبت نام پرسنل بر روی دستگاه و زمان تردد باید پرسنل انگشت خود را بر روی سنسور قرار داده تا شناسایی شود.

همچنین بازدید فرمایید : شرکت خدمات مالی

دستگاه ساعت زنی تشخیص چهره

هویت افراد با دستگاه ساعت زنی تشخیص چهره از طریق مشخصات صورت قابل شناسایی می باشد. امروزه به صورت گسترده از این فناوری در صنایع مختلف از جمله دستگاه تردد استفاده می شود. البته این دستگاه یکی از بهترین و به روزترین روش های احراز هویت می باشد که با قرار دادن چهره مقابل دوربین می توان ورود و خروج خود را ثبت نمود.

پس جهت استفاده از این دستگاه باید پرسنل به سیستم معرفی شود. به محض ثبت نام و در زمان های تردد باید کاربر در مقابل دوربین قرار گرفته تا دستگاه به کمک مشخصات تعریف شده، صورت پرسنل مختلف را شناسایی کند. سپس ورود خروج آنها را ثبت می نماید.

تکنولوژی جدید تشخیص چهره پیشرفت های زیادی در مقایسه با نسخه های قدیمی کرده است. زیرا الگوریتم های قدیمی به آسانی از طریق چهره های جعلی همچون ماسک، فیلم و عکس فریب می خوردند. ولی دستگاه های جدید تشخیص چهره به آسانی می تواند نمونه های تقلبی را از چهره های اصلی و زنده تشخیص دهند.

دستگاه ساعت زنی الگوی کف دست

دستگاه ساعت زنی الگوی کف دست یکی از تکنولوژی های تقریبا جدید بوده که از طریق مشخصات کف دست همچون عروق خونی و خطوط هندسی، هویت افراد متعدد را شناسایی می کند. پس هر کاربر می تواند دو نمونه از کف دست خود را روی سیستم ورود و خروج تعریف نماید. همچنین پرسنل جهت تردد باید کف دست خود را روی سیستم قرار داده تا دستگاه آن را اسکن کند و در صورت مطابق با نمونه قبلی می تواند تردد فرد را ثبت نماید.

دستگاه حضور و غیاب داینامیک

دستگاه ساعت زنی آنلاین

این دستگاه به صورت آنلاین ورود و خروج پرسنل را ثبت نموده و عملکرد آن بر مبنای سیستم ابری می باشد. همچنین یکی از مزایای سیستم حضور و غیاب آنلاین این است که به سخت افزار نیازی ندارد. بنابراین در هر زمان و مکانی با هر نوع سیستمی می تواند اطلاعات ورود و خروج کاربران را به صورت لحظه ای و آنلاین مشاهده نماید. ناگفته نماند که نیازی به انتقال اطلاعات به دستگاه های دیگر در پایان ماه ندارد.

حتما” بازدید نمایید : مشاوره اظهارنامه 

دستگاه حضور و غیاب داینامیک

دقت و سرعت بالا در شناسایی افراد: این دستگاه‌ها با استفاده از فناوری تشخیص چهره، قادر به شناسایی سریع و دقیق افراد حتی در صورت تغییر ظاهر، مانند ریش، آرایش، ماسک و عینک هستند.
جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده: هوش مصنوعی به کار رفته در این دستگاه‌ها، امکان تقلب و سوءاستفاده را به حداقل می‌رساند.
قابلیت‌های انعطاف‌پذیر: این دستگاه‌ها می‌توانند به صورت آنلاین و آفلاین کار کنند و به انواع نرم‌افزارهای حقوق و دستمزد متصل شوند.
صرفه‌جویی در زمان و هزینه: استفاده از این دستگاه‌ها به دلیل سرعت بالا و دقت در ثبت تردد، منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک

دستگاه‌ های حضور و غیاب بیومتریک، از ویژگی‌های منحصر به فرد بیومتریک افراد مانند اثر انگشت، چهره، عنبیه چشم، کف دست و رگ انگشت برای شناسایی و ثبت تردد آنها استفاده می‌کنند. این امر، دقت و امنیت فرایند ثبت تردد را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک:

دقت و امنیت بی‌نظیر: احتمال خطا و تقلب در این دستگاه‌ها به دلیل استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد افراد، تقریباً صفر است.
جلوگیری از سوءاستفاده: استفاده از کارت‌های جعلی یا تقلب در ثبت تردد با استفاده از این دستگاه‌ها عملاً غیرممکن است.
صرفه‌جویی در زمان و هزینه: این دستگاه‌ها با حذف فرایندهای دستی ثبت تردد، در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند.
قابلیت‌های انعطاف‌پذیر: این دستگاه‌ها می‌توانند به صورت آنلاین و آفلاین کار کنند و به انواع نرم‌افزارهای حقوق و دستمزد متصل شوند.

نرم افزار حضور و غیاب

جهت مدیریت تردد پرسنل و اطلاع از میزان ساعت کاری آنها تنها دستگاه ساعت زنی کفایت نمی کند و به یک نرم افزار تحت عنوان نرم افزار حضور و غیاب نیاز است. این نرم افزار در پایان ماه از میزان کارکرد و ورود و خروج پرسنل گزارش کاملی ارائه می دهد که دستگاه حضور و غیاب به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

پس برای داشتن یک گزارش صحیح و کامل از عملکرد پرسنل بهتر است همراه با دستگاه حضور و غیب از این نرم افزار نیز استفاده شود. البته دستگاه تردد پرسنل را ثبت نموده و اطلاعات ورود و خروج را به نرم افزار مختص حضور و غیاب انتقال می دهد. این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی قابل ذخیره می باشند تا مدیران تردد پرسنل در بازه های زمانی متعدد را مشاهده نمایند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *