لوگو حسابدار برتر

روش های پرداخت قبوض مالیاتی

پرداخت قبوض مالیاتی

بر مبنای قوانین مختص به مالیات، قسمتی از درآمد اقشار جامعه باید از طریق وضع تعلق مالیات و قوانین مالیاتی به دولت انتقال یابد. البته روش های پرداخت قبوض مالیاتی برای متقاضیان متفاوت بوده و بسته به نیاز و سلیقه شخصی یکی از آنها را انتخاب می کنند. امروزه هزینه های عمومی دولت ها در همه جوامع از طریق پرداخت مالیات تامین می گردد. اما در گذشته این نوع مالیات از افراد به عنوان خراج گرفته می شد. همچنین طبق قوانین کشور همه افراد جامعه ملزم به پرداخت مالیات راس موعد مقرر می باشند.

راه های پرداخت قبوض مالیاتی کدامند؟

طبق ماده 1 مربوط به قانون مالیات های مستقیم همه افراد دارای درآمد و اشخاص حقوقی و حقیقی ملزم به پرداخت قبوض مالیاتی می باشند. بنابراین افراد مشمول مالیات طبق این ماده بایستی در طول سال اظهارنامه مالیاتی را پر کنند و با اطلاع از مالیات مختص به خود جهت پرداخت آن اقدام نمایند. البته متقاضیان در گذشته برای صدور و پرداخت قبض های مالیاتی باید به مراجع ذیصلاح به صورت حضوری مراجعه می کردند. ولی امروزه راه های مختلفی جهت پرداخت قبض های مالیاتی وجود دارند که به شرح زیر هستند.

پرداخت قبوض مالیاتی با شناسه 30 رقمی

متقاضیان مشمول مالیات به محض پر نمودن اظهارنامه مالیاتی و تعیین مبلغ مالیات می توانند برای پرداخت قبوض مالیاتی خود اقدام نمایند. همچنین دولت جهت پرداخت مالیات به روش های مختلفی بسنده کرده است. اما مودیان از طریق شناسه و تعیین مبلغ مالیات می توانند برای پرداخت قبض های مالیاتی خود اقدام نمایند.اما پرداخت قبض های مالیاتی از طریق شناسه 30 رقمی جزو آسان ترین و سریع ترین روش ها می باشد.

جهت پرداخت قبوض مالیاتی با این روش باید به آدرس اینترنتی مورد نظر مراجعه کرده و شناسه 30 رقمی انتخاب کرد. هنگامی که شناسه وارد شود اطلاعات مربوط به قبض متقاضی قابل نمایش می باشد. در صورت عدم مغایرت، فرد می تواند مالیات را پرداخت نماید.

همچنین مودیان مالیاتی در مرحله نخست نیاز است که در سامانه مودیان اقدام به ثبت نمایند. سپس اظهارنامه مالیاتی را در تاریخ های معین از طریق همین سامانه به موسسه امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

پرداخت قبوض مالیاتی از طریق بارکد

از دیگر روش های پرداخت قبوض مالیاتی همان بارکد است. زیرا روی قبوض مالیاتی افزون بر شناسه 30 رقمی، یک بارکد دارای شناسه 42 رقمی نیز موجود می باشد که از این راه می توان اقدام به پرداخت آنها نمود. پس مودیان مالیاتی جهت پرداخت قبوض از طریق بارکد بایستی به شعبه پرونده خود مراجعه نمایند تا با استفاده از دستگاه بارکدخوان همان شعبه قبض موردنظر را پرداخت کنند.

پرداخت قبوض مالیاتی از طریق سامانه

یکی دیگر از راه های پرداخت قبض های مالیاتی مراجعه به سامانه و سایت می باشد. پس متقاضی به محض ورود به سایت سامانه باید گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را از قسمت سایر خدمات مالیاتی انتخاب نماید. سپس با وارد کردن کلمه عبور و نام کاربری بر روی گزینه صدور قبوض جدید کلیک کند تا به صورت آنلاین مالیات خود را پرداخت نماید.

همچنین پرداخت مالیات به صورت آنلاین یا نرم افزارهای حسابداری جهت انجام محاسبات به پروسه انجام خدمات مالی و حسابداری سرعت می بخشد. برای مثال از طریق نرم افزار دستمزد و حقوق می توان مالیات و مبلغ حقوق کارمندان را محاسبه نمود و همه گزارشات مالی را آماده کرد.

پرداخت قبوض مالیاتی از طریق عابر بانک ملی (ATM)

پرداخت قبض های مالیات از طریق عابر بانک ملی (ATM) از جمله روش های پرداخت قبوض بوده که به اینترنت نیازی ندارد. بنابراین بهترین و آسان ترین روش برای پرداخت این نوع قبوض به شمار می رود. پس متقاضی جهت پرداخت قبض های مالیات با کمک دستگاه خودپرداز بانک ملی باید به یکی از شعب این بانک مراجعه نماید.

سپس کارت را در عابر بانک قرار داده و روی گزینه پرداخت قبوض و دیگر قبض ها از بین خدمات کلیک کند. در مرحله بعد با انتخاب گزینه پرداخت وجه دولتی و پرداخت با شناسه واریز، شناسه 30 رقمی را وارد کند. در چنین حالتی مبلغ مالیات تعیین شده از حساب متقاضی کسر می شود.

پرداخت قبوض مالیاتی از طریق پرداخت الکترونیکی بین بانکی

مراجعه حضوری به بانک نیز زیر مجموعه راه های پرداخت قبض های مالیاتی می باشد. پس متقاضی جهت انجام چنین کاری نیاز است که در یکی از بانک های سراسر کشور، فرم پرداخت الکترونیکی را پر نماید. البته روش های مختلفی برای این نوع پرداخت وجود داشته که اکثر آنها به نیم ساعت زمان نیاز دارند. برخی دیگر نیز بازه زمانی طولانی تر و حدود 1-2 ساعت را می طلبند.

مهلت پرداخت قبوض مالیاتی

قبوض مالیاتی
مالیات در انواع مختلفی تقسیم بندی شده و هر یک از آنها باید در زمان خاصی پرداخت گردند. برای مثال مهلت پرداخت مالیات عملکرد و ارسال اظهارنامه بعد از ابلاغ، 4 ماه است. مالیات ارزش افزوده در طول سال و در فصول مختلف باید به صورت مجزا در 4 دوره پرداخت شود. بنابراین مهلت پرداخت این نوع قبوض 1 ماه قبل از اتمام فصل می باشد.

در حالت کلی اگر متقاضی در فصل بهار بخواهد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نماید تا آخرین روز ماه تیر فرصت دارد. همچنین جهت ارسال مالیات حقوق تا روز آخر ماه بعد نیز مهلت است. ناگفته نماند بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی در بعضی از موارد مالیات گرفته نمی شود که حقوق بازنشستگان، حقوق نیروهای مسلح و هزینه های درمان را در بر می گیرد.

میزان جریمه پرداخت خارج از موعد مقرر مالیات چقدر است؟

جریمه های مالیاتی همچون فرصت پرداخت قبوض مالیاتی کاملا متفاوت می باشند. همچنین براساس ماده 190 مختص مالیات های مستقیم، اگر اشخاص حقوقی و حقیقی مالیات بر عملکرد را در تاریخ مشخص شده و هر سال پرداخت نکنند شامل جریمه 2.5% برای هر ماه تاخیر خواهند شد.

همچنین اگر در ارسال اظهارنامه مالیاتی تاخیر شود جریمه تحت عنوان جریمه دیرکرد به اشخاص حقیقی با 10% و اشخاص حقوقی با 30% تعلق می گیرد. بنابراین جهت پیشگیری از پرداخت هزینه های الکی برای جریمه های مالیاتی بهتر از نرم افزارهای حسابداری استفاده شود. زیرا به مدیریت امور حسابداری و مالی مجموعه سرعت می بخشد.

موارد عدم صدور قبوض مالیاتی برای مودیان ویژه

مودیانی که اقدام به پرداخت قبوض مالیاتی می نماید در صورتی که دارای شرایط زیر باشند هیچ گونه فاکتوری تحت عنوان قبض دریافت نمی کنند.

در صورتی که مبلغ مالیات شرکت حسابداری یا سایر شرکت ها صفر باشد.
عدم وجود کد اقتصادی
عدم هماهنگی یا تطابق کد شعبه یا کد دامنه
در صورت اختلاف، اشخاص حقیقی قادر به تصحیح اطلاعات می باشند یا از طریق لینک لغو مختص صورتحساب می توانند فاکتور را باطل کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *