لوگو حسابدار برتر

مالیات بر خودرو های لوکس

مالیات بر خودرو های لوکس

در کشورهای غربی و جوامع پیشرفته، اخذ مالیات همیشگی است و دولت با گرفتن مالیات از طبقه مرفه جامعه، آن را برای مخارج جاری کشور، به مصرف می رساند.

یکی از جدیدترین مسائلی که از سال 1399 تا به امروز در کشور ما مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، مالیات بر خودروهای لوکس می باشد. این قانون در سال 1399 به تصویب رسید اما از سال 1400 اجرایی شد.
امروز و در سال 1402 شاهد هستیم که این قانون به طور جد در حال پیگیری و اجراست. دولت طبق اصول و قوانین جدید، مالیات هایی را بر خودروهای لوکس وارداتی قرار داده که صاحبان این خودروها ملزم به پرداخت هستند.

چند سالی است که رفت و آمد و خرید و فروش ماشین های لوکس و خارجی در کشور ما زیاد شده است. برخی از افراد که تعداد آنها کم هم نیست، دوست دارند ماشین خارجی و لوکس سوار شوند.

طبیعی است که دولت هم در چنین مواقعی پا در میدان می گذارد و اخذ مالیات می کند. در واقع این میل و رغبت مردم به سوار شدن ماشین خارجی، نشان از توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه دارد.

تا جایی که می توان گفت: طبقه متوسط در حال نابودی است و کشور ما در حال تبدیل شدن به جامعه ای با دو دسته از مردم ( فقیر و ثروتمند) است.

ما قصد داریم در این مقاله، پیرامون اخذ مالیات، شرایط و نحوه پرداخت و اعتراض در مورد خودروهای لوکس صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

مالیات بر خودرو های لوکس

شرایط جدید مالیات بر خودروهای لوکس در سال 1402

قوانین اخذ مالیات از خودروهای لوکس در سال 1399 توسط مجلس شورای اسلامی و به پیشنهاد دولت، تصویب شد.

اما اجرایی شدن آن به سال 1400 موکول شد. در سال 1400، مالیات از برخی از خودروهای لوکس اخذ شد اما شرایط مشخص و ضوابط اجرایی آن مشکل داشت. به همین دلیل، اخذ مالیات در سال 1401 به شکل دیگری اجرا شد.

در این سال، اخذ مالیات بر خودروهای لوکس، به صورت پلکانی بود. برای مثال، خودروهای تا سقف 1 میلیارد از مالیات معاف بودند اما از 1 تا 1ونیم میلیارد، باید 1 درصد پرداخت می کردند.
همچنین از 1 و نیم تا 3 میلیارد نیز باید 2 درصد پرداخت می کردند. این روند به همین ترتیب ادامه دار می شد تا جایی که خودروی بیش از 4 و نیم میلیارد تومان، باید 4 درصد مالیات پرداخت می کرد.

در سال 1401 و 1402 با افزایش ناگهانی قیمت خودرو و تورم بسیار شدید، قیمت برخی از خودروها به بالای 15 میلیارد تومان رسید.

در واقع کسی که ماشین 4 و نیم میلیاردی سوار می شد باید 4 درصد مالیات پرداخت می کرد و شخص که ماشین 15 یا 20 میلیاردی سوار می شد هم باید 4 درصد پرداخت می کرد.

از طرفی، قیمت محصولات خودروسازهای داخلی نیز به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرد و افراد زیادی باید مالیات پرداخت می کردند. به همین دلیل، دولت و مجلس، نحوه اخذ مالیات در سال 1402 را تغییر دادند.

در سال 1402 قرار بر این است که خودروهای با ارز 3 میلیارد تومان و بالاتر، باید 1 درصد مالیات پرداخت کنند. اگر عمیق به این موضوع بنگریم، باید گفت که این قانون، خیلی عادلانه تر از قانون قبلی است.

زیرا خودروهای داخلی به حدی گران شده بود که باید بابت آنها نیز مالیات پرداخته می شد. خوشبختانه با واردات آزاد خودرو، کمی از قیمت بسیاری از محصولات، کاسته شد.

قوانین و نحوه پرداخت مالیات برای خودروهای لوکس

در سال 1402 و طبق آخرین قوانین مصوب، اخذ مالیات از خودروهای لوکس، مطابق با موارد قانونی زیر خواهد بود:

سازمان امور مالیاتی کشور، موظف است که قیمت و ارزش هر خودرو را با توجه به ساعت و روز تولید آن محاسبه و به افراد دارای خودرو، گزارش کند.

مالیات هر دستگاه خودرو بالای 3 میلیارد تومن، به صورت جداگانه، محاسبه خواهد شد.
پرداخت مالیات خودرو برای اشخاص حقیقی و حقوقی یک الزام است و سالیانه در بهمن ماه باید پرداخت شود.
هر شخص وظیفه دارد مالیات خودروهای خود و یا اعضای خانواده و تحت تکفل خود را جداگانه پرداخت نماید.

در صورتی که خودروی مورد نظر، بعد از اعلام سازمان امور مالیاتی، تولید یا به کشور وارد شود، باید به سرعت، ارزش و مالیات آن، محاسبه گردد.
اگر شخصی دارای چند خودرو باشد، مجموع ارزش خودروهای او، مبنای اخذ مالیات، نخواهد بود.

اگر شخصی چند خودرو داشته باشد که ارزش هر کدام زیر 3 میلیارد تومان باشد، هیچ کدام مشمول مالیات نیستند.

مهلت پرداخت مالیات خودرو، همان سال و در بهمن ماه است. در غیر این صورت، خودروی مورد نظر، ممنوع المعامله خواهد شد.
پرداخت مالیات از درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی با احراز هویت، امکان پذیر است.

از طریق اپلیکیشن های دارای مجوز نیز، می توان مالیات خودرو را پرداخت کرد.

نحوه استعلام مالیات خودروهای لوکس در سال جدید

استعلام مالیات خودروهای لوکس در سال جدید، معمولا زمستان هر سال توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و به صاحبان خودرو اعلام می گردد. مبنای ارزش گذاری خودروها، همیشه ابتدای سال است و به آن، ماخذ گفته می شود.
ارزش و قیمت خودروهای لوکس خارجی و یا مونتاژ داخلی، به ازای هر سال عمر خودرو، تا 6 سال، به میزان 10 درصد از قیمت خودرو کاسته می شود.
از سال هفتم به بعد، روند کاهش ارزش خودرو متوقف شده و 40 درصد ارزش دارد. مالیات نقل و انتقال برای خودروهای داخلی نیز، یک درصد و برای خودروهای خارجی، ۲ درصد ارزش خودرو است.

مالیات بر خودرو های لوکس

اعتراض به محاسبه مالیات خودروهای لوکس

برخی از افراد نسبت به مالیات و محاسبه ارزش خودروی لوکس خود، معترض هستند و میزان مالیات تعیین شده را قبول ندارند. به همین دلیل، می توانند اعتراض خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند تا مجددا رسیدگی شود.

البته باید این نکته را در نظر داشت که با توجه به افت ارزش ریال و همچنین تورم افسار گسیخته، قیمت روز ماشین، بالا و پایین های بسیاری دارد. به همین دلیل امکان دارد که در محاسبات، اشکالی رخ نداده باشد. اما به هر حال، این ایراد و اعتراض، مسموع خواهد بود.

کلام آخر

اخذ مالیات خودرو از صاحبان خودروهای لوکس، تنها زمانی کارآمد خواهد بود که نرخ و قیمت خودرو در کشور تنظیم شده و کمتر شود و همچنین، مالیات اخذ شده، در اموری مانند واردات خودرو خارجی مصرف شود. تنها در این صورت می توان بازار بیمار خودرو را درمان کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *