لوگو حسابدار برتر

معافیت مالیات حقوق 1402

معافیت مالیات حقوق 1402

مالیات در کشورهای مختلف از عامه ی مردم اخذ می گردد تا چرخ دولت بیشتر و بهتر بچرخد. یکی از مواردی که دولت ها به مالیات آن همیشه چشم می دوزند، حقوق کارگران و کارمندان است. در سال 1402 نیز مانند سال های قبل، حقوق کارمندان و کارگران، بنا به شرایط خاص، از این افراد دریافت می شود.

معمولا در دریافت مالیات حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان، فیلترهایی وجود دارد که این فیلترها می تواند هر سال بر اساس حداقل دستمزد و وضعیت معیشت و میزان تورم در نظر گرفته شود. اینکه این قوانین و دستورالعمل ها با توجه به وضعیت واقعی معیشت افراد و میزان تورم سالیانه در نظر گرفته می شود یا خیر، اصلا مورد بحث ما نیست. اما در صورتی که عمیقا به این مسئله نگاه کنیم، می بینیم که اخذ مالیات کار بسیار خوب و مفیدی برای اوضاع اقتصادی کشور است. اگر مالیات ها به موقع اخذ یا پرداخت شوند، در نهایت می تواند اوضاع معیشتی افراد را کمی بهتر کند.

حالا با تمام این تفاسیر، برخی از افراد با توجه به میزان دستمزد و حقوق دریافتی خود، مشمول مالیات نبوده و مالیاتی پرداخته نمی کنند. این افراد از پرداخت مالیات معاف هستند و می توانند تا سقف مشخصی از کارفرمای خود، حقوق دریافت کنند. اما برخی هم مشمول این معافیت نبوده و همچنان باید مالیات خود را پرداخت کنید.

پرداخت و محاسبه مالیات حقوق در سال 1402

در سال 1402، مالیات هایی که بر در امد و حقوق کارمندان و کارگران بسته می شود، متفاوت از یکدیگر بوده و با سال های قبل نیز تفاوت دارد.

در سال 1402، کارمندان بخش دولتی و خصوصی به 5 گروه و پله تقسیم می شوند که گروه اول، درآمدی معادل 0 تا 100 میلیون ریال دریافت می کند که تا سقف این پله، معاف از مالیات هستند. در واقع هر کارمندی که حقوق دریافتی او با تمام مزایا و پیش از جمع کسورات، مبلغی ما بین 0 تا 10 میلیون تومان باشد، مشمول مالیات نیست و از مالیات در سال 1402، کاملا معاف خواهد شد.

4 پله ی دیگر در این دسته بندی، مشمول مالیات هستند و باید آن را پرداخت کنند. طبق این چارت بندی، اگر شخصی در ماه، دریافتی بین 1 تا 14 میلیون تومان داشت، باید 10 درصد آن را به عنوان مالیات پرداخت کند. همچنین افرادی که در پله ی بعدی قرار داشته و بین 14 تا 23 میلیون تومان دریافتی دارند، باید 15 درصد حقوق خود را مالیات پرداخت کنند.

پله ی 4، برای افرادی است که دریافتی حقوق آنها 20 تا 34 میلیون تومان است و مالیات آنها 20 درصد است. مازاد بر 34 میلیون تومان دریافتی در ماه، مبلغ مالیات 30 درصد در پی خواهد داشت.

محاسبه آنلاین مالیات بر حقوق کارمندان در سال 1402

مالیات

این روزها به مدد پیشرفت های تکنولوژی و فضای مجازی و اینترنت، به راحتی می توان مالیات حقوق را به شکل انلاین محاسبه کرد. در این زمینه، اپلیکیشن های خاصی به وجود آمده است که می توان نرخ حقوق دریافتی ماهیانه یا سالیانه را در ان وارد کرد و عدد خالص پرداختی را به راحتی به دست اورد. همچنین می توان از طریق سایت های اداره مالیات یا ارگان استخدام کننده ی مربوطه، دستورالعمل های جدید مالیات و معافیت های ان را، به راحتی مشاهده کرد.

موارد معاف از مالیات حقوق 1402 برای کارمندان و بازنشستگان

در کشور، بازنشستگان جزء اقشار کم در امد و ضعیف به حساب می ایند. اگر نگاهی به دریافتی بازنشستگان بیندازید، متوجه می شوید که این افراد در اکثر ارگان ها حقوق دریافتی زیر 12 تومان دارند که مشمول مالیات نمی شود. اما با این حال، برخی از بازنشستگان ارگان هایی مانند بانک، نفت و پتروشیمی و صنایع فولاد، بالاتر از مقدار تعیین شده در قانون دریافت می کنند و مجبور به دادن مالیات می شوند. البته نا گفته نماند که برای کارمندان و بازنشستگان و افرادی که دارای قرارداد کار با کارفرما هستند (رسمی، پیمانی و حتی فصلی ) مالیات از حقوق انها توسط دولت و کارفرما کسر می گردد. اما چنانچه در ارگان خاصی، این مبلغ از حقوق کسر نشود، کارمند باید خود به پرداخت مالیات خود اقدام کند. البته این روزها در کشور ما، این اتفاق کمتر رخ می دهد.

موارد مشمول مالیات حقوق 1402 برای کارمندان

کارمندان بخش دولتی و بخش خصوصی در کشور، باید مالیات تعلق گرفته به حق.ق. خود را در مهلت مقرر فانونی، پرداخت و تسویه کنند. البته در بسیاری از موارد، دولت خود پیش قدم شده و پیش از پرداخت دستمزد، این مبلغ را از حقوق شخص، کسر می کند. در سال های گذشته نیز مالیات بر حقوق از کارمندان اخذ می شد اما در حال حاضر، این جریان به طور دقیق و بسیار موشکافانه در حال بررسی و محاسبه است.

در اینجا لازم به ذکر است که بسیاری از افراد شاغل، به صورت کارگر فصلی و قرارداد کوتاه مدت مشول به کار هستند. چنانچه رابطه ی کارگری و کارفرمایی بین این افراد برقرار باشد و قرارداد معینی فی ما بین این دو شخص امضا شده باشد، کارگر هم مانند کارمند می باشد و اگر دریافتی وی از میزان مشخص شده بالاتر نباشد، مشمول معافیت قرار می گیرد. در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی از کارمندان و کارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، به علت دریافتی زیر 12 میلیون تومان در سال، معاف از مالیات هستند.

جریمه عدم پرداخت مالیات بر حقوق کارمندان و کارگران در سال 1402

وقتی صحبت از مالیات بر حقوق و دستمزد به میان می اید، بسیاری از افراد نگران این هستند که اگر به هر دلیلی نتوانند این مالیات را پرداخت کنند، تکلیف چیست و چه جریمه ای در انتظار آنها خواهد بود؟

در پاسخ باید گفت که در سال 1402، دقت و حساسیت بالایی از سوی اداره مالیات، اعمال شده است و کارمندان نمی توانند از زیر بار مسئولیت خود مبنی بر پرداخت مالیات، شانه خالی کنند.

طبق قانون، با افرادی که مالیات خود را پرداخت نکرده باشند، برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت. در صورت عدم ارائه مالیات، بنا به ماده 197 اصلاحی قانون مالیات بر حقوق کارمندان، کارمند موظف است به میزان 2 درصد حقوق پرداختی، جریمه پرداخت نماید. همچنین ماده 199 اصلاحی قانون فوق بیان می دارد که جریمه ای برابر با 20 درصد مالیات پرداخت نشده، باید برای شخص خاطی در نظر گرفته شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *