لوگو حسابدار برتر

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه (موارد مشمول بیمه و مالیات کدامند؟)

مالیات

تمامی کارگران و کارمندان در روزهای آخر ماه منتظر دریافت حقوق می باشند. در واقع حقوق اصلی ترین دلیل کارگران و کارمندان برای انجام کار و فعالیت می باشد. معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد برای حمایت از افراد و بخش هایی از جامعه همچنین تشویق افراد به فعالیت و کار بیشتر می باشد.

فعالیت هایی که دارای حقوق کمی می باشند معمولا این معافیت را به همراه دارند. معافیت مالیاتی برای برخی از شغل ها نقش کاهش فشار مالی را دارد. به عنوان نمونه شرکت های کوچک و کم درآمد معافیت مالیاتی بر حقوق و بیمه می تواند هزینه ها را کاهش دهد و فشار مالیات را برای آن ها بردارد.

مالیات حقوق و بیمه چیست؟

موارد معاف از مالیات و حقوق و بیمه معمولا مختص افرادی است که برای سازمان و مرکز خاصی کار می کنند و حقوق می گیرند. معمولا حقوقی که پرداخت می شود کمتر از مقداری است که ابتدا به افراد گفته می شود. اغلب بر روی حقوق ها مبلغ هایی تحت عنوان مالیات بر درآمد و حق بیمه کسر می شود.

کارفرمایان و صاحبان مشاغل که حقوق کارکنان خود را پرداخت می کنند مجبورند قسمتی از درآمد خود را به دولت بدهند. این افراد هر ساله گزارشی از حساب های مالی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهند. علاوه بر این قسمتی از درآمد کسب و کار نیز به حساب دولت به عنوان مالیات واریز می شود.

توضیحاتی در مورد مالیات

قبل از شناسایی موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه افراد باید در مورد مالیات آگاهی داشته باشند و بدانند این پولی بابت چه مواردی می باشد. مالیات مهم ترین و برجسته منبع برای تامین بودجه دولت می باشد. دولت این بودجه را که از مالیات دریافت می شود برای ارائه خدمات و اجرا برنامه های دولت برای خدمت و رفاه مردم صرف می کند. برای دریافت مالیات قوانین، محاسبات و روش های پرداخت خاصی وجود دارد.

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه مطابق به اعلام سازمان تامین اجتماعی شامل موارد زیر می باشد:

هزینه عائله مندی
بازخرید ایام مرخصی
عیدی و پاداش هایی که در آخر سال پرداخت می شوند.
هزینه های مربوط به سفر و ماموریت
حق شیر
مابه تفاوت کمک هزینه مسکن و خوراک در زمان بیماری
حق تضمین کسر صندوق
پاداش نهضت سواد آموزی
پاداش افزایش تولید
سنوات (خسارت های مربوط به اخراج و مزایا پایان کار)

موارد نام برده شده موارد معاف از پرداخت حق بیمه در سال 1402 می باشد که توسط سایت رسمی تامین اجتماعی اعلام شده است.

مواردی که از مالیات حقوق معاف اند

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه هر ساله توسط دولت به روز رسانی می شوند. موارد معاف از حقوق در سال 1402 طبق موارد زیر می باشد.

سالانه توسط دولت معافیت هایی اعلام می شود. در سال 1402 برای کل سال رقم 120 میلیون در نظر گرفته شده است.
سنوات
خسارت اخراج
حقوق ایام مرخصی که استفاده نشده اند
حقوق بازنشستگی
مستمری پرداخت به وارث
هزینه سفر و ماموریت
پاداش و عیدی آخر سال به اندازه ی یک دوازدهم معافیت در طول سال
هزینه های درمان که در اندازه ی دو هفتم بیمه تامین اجتماعی کارمند و بیمه تکمیلی فرد و اعضای خانواده او می باشد.
حقوق نیروهای مسلح
پرداخت های مستقیم به کارمندان که باید وارد جدول مالیات حقوق شود.

اهمیت قانون و موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه

مالیات
موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه و قوانین مربوط به آن بسیار حائز اهمیت می باشد. دریافت مالیات به وسیله دولت به عنوان رکن اصلی و اساسی اداره کشور می باشد. مالیات به دولت این امکان را می دهد که بودجه عمومی را تامین کند.

وجود مالیات برای دولت و برقراری اقتصاد بسیار حیاتی می باشد. علاوه بر این وجود این قوانین از فساد مالی جلوگیری می کند. موارد معافیت ها در سال 1402 به صورت معین و حصری می باشد و موارد بر اساس نظر قانون گذار اعمال می شود.

سقف و موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه

در قانون و موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه برای کارمندان و کارگران در هر اندازه و مقدار از وجه دریافتی میزانی مشخص تعیین شده است. کارگرانی که حقوق آن ها در طول ماه تا ده میلیون می باشد دارای معافیت از مالیات بر حقوق هستند. علاوه بر این سقف مالیات سالانه کارمندان و کارکنان دولت در طول سال 1402 مبلغ 120 میلیون تومان قرار داده شده است.

با توجه به این موارد میزان مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دولتی و غیر دولتی با پرداخت مزایا و حقوق از مبلغ ده میلیون تومان متغیر می باشد. میزان مالیات گفته شده بر اساس اضافه درآمد درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش طبق قرارداد سال 1402 شامل موارد زیر می باشد:

1- نسبت به مازاد 120 میلیون تومان تا 168 میلیون تومان در طول سال، ده درصد مالیات دارد.

2- نسبت به مازاد 168 میلیون تومان 276 میلیون تومان در طول سال 15 درصد مالیات دارد.

3- نسبت به مازاد 276 میلیون تومان تا 408 میلیون تومان در سال 20 درصد مالیات دارد.

4- نسبت مازاد 408 میلیون تومان و بیشتر در یک سال 30 درصد مالیات دارد.

نکته بسیار مهم: با توجه به بند احکام بودجه 1402 موارد نام برده شده از حق شغل و حق شاغل و سایر موارد گفته شده شامل پرداخت مالیات می باشند.

نکات مهم در معافیت از مالیات حقوق و بیمه

هزینه های درمان کارکنان و کارمندان از موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه می باشد. کارفرما نمی تواند هزینه های درمان را از حقوق کسر کند. حقوق بگیران و کارمندان می توانند بعد از پایان سال می توانند هزینه های صرف شده در این مورد را دریافت کنند.

برای دریافت این هزینه ها فرد باید نسخه اصلی گواهی، اسناد و همچنین مدارک تایید شده را به اداره مالیات ارائه دهد. نکته بعدی در مورد حق ماموریت و مازاد آن می باشد. حق ماموریت لازم است بر اساس و اصول قانونی آن محاسبه و به کارکنان پرداخت شود. زمانی که این حق بر اصول قانونی محاسبه شود مازاد آن قابل قبول نیست.

زمانی که سنوات خدمت کارمندان و کارکنان در پایان مدت قرارداد پرداخت شود و کارمند تسویه نهایی را با شرکت انجام دهد مالیات شامل وی نمی شود. اما اگر فرد بعد از اینکه سنوات خود را دریافت کرد همچنان در شرکت بماند باید مالیات را پرداخت کند.

بر اساس بخشنامه ای از سازمان امور مالیاتی دو هفتم بیمه سهم کارگر معاف شده می باشد. زمانی که عیدی یا پاداش در صورتی که در میزان تعیین شده قانون کار باشد فرد از پرداخت حق بیمه معاف می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جست و جو کنید!

آیا سوالات دیگری دارید؟

با کمال میل پاسخگو شما هستیم 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *